Nikt tak precyzyjnie nie zilustrował osamotnienia jednostki w nowoczesnym mieście, jak Edward Hopper. Jego obrazy przedstawiające ludzi w zurbanizowanej przestrzeni wykraczają daleko poza ich rolę nowoczesnych wedut. I chociaż jego twórczość oficjalnie mieści się w ramach realizmu, oferuje coś znacznie więcej - sugestywne spojrzenie na współczesne jemu życie. Edward Hopper urodził się w Nyack w stanie Nowy Jork w rodzinie z klasy średniej o holenderskich korzeniach. Jego ojciec był właścicielem sklepu, w którym młody Edward czasami pracował. Oboje rodzice wspierali jego artystyczne pasje: zabierali syna (i jego starszą siostrę) do muzeów, teatrów, na koncerty. Ich dom w Nyack stał na wzgórzu, z którego rozciągał się widok na rzekę Hudson. Przyszły malarz spędzał tam całe dni ze szkicownikiem w ręku, rysując m.in. budowę łodzi. W 1899 roku, po ukończeniu szkoły średniej, rodzice Edwarda zachęcili go do studiowania ilustracji użytkowej w New York School of Illustration na Manhattanie. Po roku jednak przeniósł się do New York School of Art, aby studiować malarstwo. Studia ukończył w 1906 roku. Doświadczenie wyniesione z pierwszej z tych uczelni przydało się jednak Hopperowi - w 1905 zaczął pracować dla jednej z nowojorskich agencji reklamowych i zanim osiągnął sukces artystyczny, przez prawie 20 lat zarabiał na życie jako ilustrator. W 1910 roku Hopper przeniósł się do Nowego Jorku, a trzy lata później - za 250 dolarów - sprzedał swój pierwszy obraz - "Sailing" (1911). Na następny dochód ze swojego malarstwa czekał aż 11 lat. Pierwszym obrazem Hoppera włączonym - w 1930 roku - do stałej kolekcji nowo powstałego Muzeum Sztuki Nowoczesnej został "Dom przy torach kolejowych" (1925). Okresem wielkich sukcesów malarza były zwłaszcza lata 30., kiedy o jego prace starały się największe muzea i galerie, ale uznaniem cieszył się również w następnych dekadach. Swój najbardziej znany obraz - "Nocne marki" - namalował w 1942 roku. Edward Hopper zmarł w Nowym Jorku w swojej pracowni. Został pochowany na cmentarzu Oak Hill w rodzinnym Nyack. Inspiracji twórczością Hoppera do dziś nie kryje całe grono malarzy, fotografów, filmowców, scenografów, tancerzy, pisarzy i muzyków, a termin "Hopperesque" jest w USA powszechnie używany w odniesieniu do obrazów przypominających tematy poruszane przez Hoppera. Większość prac Edwarda Hoppera znajduje się w muzeach nowojorskich, głównie w Whitney Museum of American Art. Własne kolekcje mają też Museum of Modern Art, Brooklyn Museum i Metropolitan Museum of Art oraz chicagowski Art Institute.