Eugenia Herman

Eugenia Herman

Ur. 06.10.1929 Zm. 19.07.2021

Wspomnienie

Była aktorką teatralną, telewizyjną, filmową i radiową. Pochodziła z Łodzi. - Przed wojną mieszkaliśmy na Widzewie, w pokoju z kuchnią - tak o dzieciństwie opowiadała w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” w 2019 roku. - Mama pracowała w tkalni Oskara Kona, a ojciec na Piotrkowskiej. Był giserem, czyli wykwalifikowanym robotnikiem zakładu odlewniczego. Pochodzili z okolicy. Wiem, że ojciec mojej matki był leśnikiem gdzieś pod Łodzią. Wszystko było tutejsze, miasteczkowe. Na początku lat 50. Ukończyła studia aktorskie w łódzkiej Wyższej Szkole Filmowej (dzisiejszej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej). Debiutowała w 1953 r. na deskach łódzkiego Teatru Nowego – wcieliła się w rolę Bregel w „Poemacie pedagogicznym” Antoniego Makarenki w reżyserii Kazimierza Dejmka. W Teatrze Nowym występowała do 1960 r. Później przepowadziła się do Warszawy i przez ponad trzy dekady była aktorką stołecznego Teatru Polskiego. Grała tam w spektaklach m.in. Zygmunta Hübnera, Józefa Szajny, Jerzego Grzegorzewskiego, Andrzeja Łapickiego. W 1996 roku przeszła na emeryturę, ale gościnnie nadal występowała na deskach warszawskiego Teatru Narodowego. Zagrała m.in. Kliminę w „Weselu” i Demeter w „Nocy listopadowej. Scenach dramatycznych” Stanisława Wyspiańskiego - oba spektakle wyreżyserował Jerzy Grzegorzewski. Ale Eugenia Herman grała też w filmie. Na dużym ekranie zadebiutowała w 1956 roku w „Nikodemie Dyzmie” Jana Rybkowskiego. W tym samym roku zagrała epizod w „Człowieku na torze” Andrzeja Munka. Kilkukrotnie współpracowała z Markiem Koterskim - w „Życiu wewnętrznym” (1986) zagrała teściową Adasia Miauczyńskiego, w „Ajlawiu" (1999) jego matkę. Widzowie pamiętają ją także z ról serialowych - grała m.in. w „Królowej Bonie” (1980), „W labiryncie” (1988-91) i „Matkach, żonach i kochankach” (1995-98), „Ranczo” (2009). Była nie tylko aktorką, ale i naucycielką. Wykładała na wydziale aktorskim łódzkiej „Filmówki”, w Studiu Aktorskim przy Teatrze Żydowskim oraz w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich w Warszawie. W 1994 roku Eugenia Herman została laureatką nagrody XXXIV Kaliskich Spotkań Teatralnych za drugoplanową rolę Księżnej Yorku w „Ryszardzie III” Wiliama Szekspira z repertuaru Teatru Polskiego w Warszawie. Była też wyróżniona złotym Krzyżem Zasługi (1988), odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” (1989) oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2009). O jej śmierci poinformował Związek Artystów Scen Polskich. „Odeszła artystka, pedagog, piękna, elegancka kobieta z klasą” – napisali przedstawiciele ZASP na stronie facebookowej związku.

Dawid Dróżdż

Zdjęcie profilowe: Justyna Rojek / East News