Kalina Jędrusik

Kalina Jędrusik

Ur. 05.02.1930 Zm. 07.08.1991

Wspomnienie

Peerelowska ikona seksapilu, „polska Marilyn Monroe”, jak ją nazywano, jedna z najbardziej kontrowersyjnych osobowości artystycznych tamtych czasów i bohaterka skandalizujących legend - w purytańskich czasach „małej stabilizacji” odważała się eksponować swoją kobiecość, a pikantne szczegóły jej małżeństwa z pisarzem Stanisławem Dygatem podobno poruszały salony. W latach 60. na pewien czas zakazano jej występów w telewizji. Miało się to podobno stać na osobisty wniosek Władysława Gomułki po tym, jak aktorka zagrała w programie dla stoczniowców z krzyżykiem na szyi. Kalina Jędrusik urodziła się w Gnaszynie pod Częstochową (od 1977 roku jest to dzielnica tego miasta) w rodzinie filozofa Henryka Jędrusika, senatora w ostatnich latach II RP. W 1953 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecna Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego). Na scenie debiutowała w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Potem – od 1955 roku - grała w teatrach warszawskich: Narodowym (1955–1957), Współczesnym (1957–1963), Komedia (1964–1967), Studenckim Teatrze Satyryków (1969–1972), Rozmaitości (1972–1985) oraz Polskim (1985–1991). Do historii teatru przeszła m.in. jej kreacja Polly w „Operze za trzy grosze” Bertolda Brechta i Kurta Weila, wyreżyserowanej przez Konrada Swinarskiego w Teatrze Współczesnym w 1958 roku. Jednak największą popularność przyniosły Kalinie Jędrusik występy w telewizyjnym „Kabarecie Starszych Panów” Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego (w latach 60. XX wieku) oraz role filmowe. Na dużym ekranie debiutowała w 1956 roku w filmie Tadeusza Chmielewskiego „Ewa chce spać” w niewielkiej roli mieszkanki hotelu robotniczego. Później zagrała jeszcze w ok. 40 filmach, m.in. w „Niewinnych czarodziejach” Andrzeja Wajdy (1960), „Lekarstwie na miłość” Jana Batorego (1966), „Jowicie” Janusza Morgensterna (filmowej adaptacji powieści Dygata „Disneyland”, 1967), „Lalce” Wojciech J. Hasa (1968), i jeszcze raz u Wajdy w „Ziemi obiecanej” (1974) w pamiętnej kreacji Lucyny Zuckerowej. Ostatni raz przed kamerą pojawiła się w 1991 roku u Krzysztofa Kieślowskiego w „Podwójnym życiu Weroniki”.

Redakcja

Zdjęcie profilowe: Inplus / East News