Jacques Rivette

Jacques Rivette

Ur. 01.03.1928 Zm. 29.01.2016

Wspomnienie

Ostatni obok Jeana-Luca Godarda wybitny reżyser francuskiej Nowej Fali. Na przełomie lat 50. i 60. młodzi krytycy skupieni wokół pisma "Cahiers du Cinéma" - Truffaut, Rohmer, Godard, Chabrol, Rivette - zaczęli kręcić filmy dające reżyserom swobodę równą pisarzom. Debiutancki "Paryż należy do nas" (1961) Rivette zrealizował w naturalnej scenerii miasta kamerą 16 mm za pożyczone pieniądze z aktorskim udziałem kolegów reżyserów. Jedynym sukcesem komercyjnym Francuza była adaptacja powieści Diderota "Zakonnica" (1966) z Anną Kariną. Cenzura zatrzymała film na dwa lata. Jego najambitniejsze, eksperymentalne filmy pozostają nieznane. Z powodu długości i labiryntowej narracji miały kłopoty z dystrybucją. Legendarny "Out 1. Spectre" z (1971) trwał 770 minut, "Miłość szalona" z 1969 r. - 4 godziny, "Céline i Julia płyną łódką" (1974) - tylko 3. Mimo udziału gwiazd filmy te miały status undergroundowy. W "Sekretnej obronie" z 1998 r., współczesnej parafrazie "Orestei", obok Sandrine Bonnaire wystąpił Jerzy Radziwiłowicz, nominowany za tę rolę do nagrody Cezara. Najbardziej znanym filmem Rivette'a pozostaje "Piękna złośnica" (1991), uwspółcześniona adaptacja opowiadania Balzaka "Nieznane arcydzieło", z Michelem Piccolim w roli malarza i Jane Birkin jako modelką.

Redakcja

Zdjęcie profilowe: AFP/East News