Karol Śliwka

Karol Śliwka

Ur. 16.10.1932 Zm. 10.09.2018

Wspomnienie

Dla banku PKO BP zaprojektował słynną skarbonkę, dla Wedla - opakowania czekolad i Delicji Szampańskich, a dla Polleny-Urody - opakowania kosmetyków marki Wars. Karol Śliwka urodził się w Harbutowicach na Śląsku Cieszyńskim. Już jako dziecko przejawiał zdolności artystyczne, ale wymarzone kredki dostał dopiero, gdy miał pięć lat. Śliwka poszedł najpierw do Wieczorowej Szkoły Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Bielsku-Białej, potem uczył się w liceum plastycznym w Warszawie, wreszcie na stołecznej ASP, którą ukończył w 1959 r. Debiutował w 1957 r. - wygrał konkurs na najlepszy projekt graficzny opakowania papierosów. Projektował plakaty (w 1969 r. zdobył złoty medal na Ogólnopolskim Biennale Plakatu w Katowicach), znaczki pocztowe, ale do historii polskiego projektowania graficznego wszedł jako autor znaków. Zaprojektował logotypy m.in. PKO BP (skarbonkę, która w samym banku nazywana jest od nazwiska artysty „śliwką”), Domu Towarowego „Smyk” w Warszawie, Instytutu Matki i Dziecka, Biblioteki Narodowej, wytwórni muzycznej Arston czy zakładów przetwórczych Pińczów. Jens Müller, autor monumentalnej książki „Logo Modernism”, wymienił Śliwkę jako jednego z ośmiu najważniejszych współczesnych twórców znaków graficznych - Polak zaprojektował ich ok. 400. Śliwka był też obecny w życiu milionów Polaków jako autor opakowań towarów codziennego użytku - papierosów Giewont, słodyczy Wedla (w sprzedaży wciąż jest opakowanie czekolady Jedynej jego autorstwa), kosmetyków Wars czy etykiety rumu Senorita.

Maciej Grzenkowicz

Zdjęcie profilowe: Dawid Chalimoniuk / Agencja Gazeta